کاردانی تأسیسات حرارتی مطبوع
- مقدمه :
امروزه بهینه سازی مصرف آب و انرژی، حفاظت از آلودگی محیط زیست و اشتغال از مهمترین چالش های پیش روی جوامع بشری در تمام کشورها بشمار می آید و قطعاً کشورهایی میتوانند بر این چالشها غلبه کنند که ابتدا دارای برنامه باشند و نیز نیروی کارآمد و توانمندی تربیت کنند که بتوانند مجری این برنامه شوند. بی شک گروه تأسیسات یکی از ارکان اجرای این برنامهها بوده و آموزشهای فنی و حرفه ای با سطوح عالی در این حوزه میتواند تربیت تکنسین هایی را به دنبال داشته باشد که علاوه بر اجرای برنامه ها باعث کارآفرینی و ایجاد شغل در جامعه نیز گردد.
پیشرفت های انجام گرفته طی سالیان اخیر و پیدایش تکنولوژی های جدید، اهمیت بازنگری مستمر در دروس این رشته را دوچندان کرده است.
گستردگی موضوع، بستری مناسب و متنوع جهت ایجاد شغلهای جدید را فراهم نموده و لازم است با برنامه ریزی دقیق امکان به کار گیری نیروهای متعهد و متخصص با شایستگی های لازم که بتوانند در قالب شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و گروه های کوچک و بزرگ مشغول ارائه خدمات فنی در این بخش شوند را ایجاد کرد.
- تعریف :
این برنامه به جهت تربیت کاردان (تکنسین) در رشته تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع و بر پایه نظام آموزش های فنی و حرفه ای و منطبق بر معیار های آموزش عالی تهیه و تدوین شده است. تکنسین تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع مجری طرح ها و نقشه هایی است که حاصل آن ایجاد فضایی راحت برای مردم، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی خواهد بود. لذا در بازنگری و تدوین برنامه سعی شده علاوه بر شایستگی های تخصصی به شایستگی های عمومی که ضمانت اجرای کامل و صحیح برنامه است توجه گردد.
- هدف :
آموزش و تربیت تکنسین متخصص و متعهد تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع با معیار های آموزش عالی و استاندارهای جهانی برای تصدی مجموعه ای از مشاغل مورد نیاز بازار کار است.
- اهمیت و ضرورت:
نیاز عمده و فراگیر شرکت ها، صنایع، سازمانهای خصوصی و دولتی به نیروی کارآمد در این تخصص، و کمبود تکنسین ماهر و تحصیلکرده ضرورت اهمیت طراحی رشته کاردانی تأسیسات را ایجاب مینماید.
- نقش و توانایی فارغ التحصیلان ( به ترتیب اولویت مهارت ها و توانمندی ها):
توانایی های عمومی :
- حضور در تیم های اجرایی و بروز حس همکاری در جهت رسیدن به هدف
- قدرت تحلیل و بررسی مسئله و حل آن به کمک عوامل اجرایی
- داشتن تفکر منطقی و خلاق به منظور تصمیم گیری و حل مسئله در محیط کار
- سرپرستی و مدیریت یک تیم اجرایی
توانایی های تخصصی :
- توانایی اجرای شبکه لوله کشی سیستم های تهویه مطبوع
- توانایی نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری و تعمیر دستگاهها و تجهیزات حرارتی و تهویه مطبوع
- توانایی نقشه خوانی و نقشه کشی تأسیسات حرارتی و تهویه مطبوع ساختمان ها و ...
- توانایی محاسبه میزان بار های حرارتی ساختمان و طراحی سیستم های با آب گرم و هوای گرم و تهویه و تنظیم دفترچه محاسبات سیستم های گرمایشی
- انجام کار با نرم افزار های نقشه کشی و گرفتن خروجی های مورد دلخواه از این نرم افزار ها مطابق با نیاز پروژه
- تهیه و تنظیم دفترچه محاسبات سیستم های گرمایشی
- مشاغل قابل احراز:
- لوله کشی تأسیسات حرارتی و تهویه مطبوع
- نصاب، تعمیرکار و سرویس کار سیستم های تأسیسات گرمایشی شامل:
بویلر فولادی، بویلر چدنی ، بویلر چگالشی و بویلر بخار
- نصاب، تعمیرکار و سرویسکار مشعل گازوئیلی- مشعل گازی و دوگانه سوز
- نصاب، تعمیرکار و سرویسکار تجهیزات حرارتی انواع رادیاتور، انواع فن کویل، پمپ خطی و زمینی،
- نصاب، تعمیرکار و سرویسکار دستگاه های تهویه مطبوع شامل:
کولر آبی وزنت، هواساز و ایرواشر، انواع کولر های گازی، انواع پکیج های برودتی، سیستم های VRF، سیستم های GHP، چیلر های تراکمی، چیلر های جذبی
- سرویسکار تأسیسات گرمایشی بخار
- لوله کش، نصاب، تعمیرکار و سرویسکار موتورخانه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
- تکنسین نگهداری تأسیسات گرمایشی و تهویه مطبوع
- ناظر پروژه های اجرایی در تأسیسات مکانیکی ساختمان
- نصاب تابلو های برق دستگاه های تهویه مطبوع
- سیم کش دستگاه های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
- نصاب و تعمیرکار سیستم های کنترل حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
- نقشه کش پروژه های تأسیساتی
- قابل ذکر است فارغ التحصیلان رشته تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع در بخشهای مختلف از جمله جدول زیر به عنوان : 1- کمک مهندس 2- تعمیرکار 3- نصاب 5- تکنسین 6- اپراتور راهبری و نگهداری و ...مشغول به کار میشوند.
- طول دوره و شکل نظام
- دانش آموختگان شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش مرتبط و شاخه های نظری
- دارا بودن شرایط عمومی
-
حداکثر مدت مجاز تحصیل دوره کاردانی 2 سال است و هر سال تحصیلی مرکب از 2 نیمسال تحصیلی و یک دوره تابستانی است و هر نیمسال شامل 16 هفته آموزش و دو هفته امتحانات پایانی و دوره تابستانی شامل 6 هفته آموزش و یک هفته امتحانات پایان دوره است. دروس نظری و عملی براساس مقیاس واحد درسی است و هر واحد درس نظری معادل 16 ساعت در نیمسال، هر واحد درس عملی و آزمایشگاهی حداقل معادل 22 ساعت و حداکثر 48 ساعت در نیمسال، هر واحد درس کارگاهی حداقل معادل 48 ساعت و حداکثر 64 ساعت در نیمسال و هر واحد کارآموزی یا کارورزی معادل 120 ساعت در نیمسال میباشد.
- ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو
- سهم درصد دروس نظری و عملی (برحسب ساعت) به شرح جدول ذیل میباشد:
- جدول فوق با احساب اخذ 6 واحد نظری از درسهای تخصصی اختیاری تنظیم شده است.
کارگاه مجهز دانشکده انقلاب اسلامی می تواند کارآرائی لازم را به دانش جویان عزیز بدهد و آنها را آماده سازد تا در صنایع حرارتی و برودتی کشور عهده دار مسئولیت گردند.
مدیر گروه:
سید حمید موسوی
مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی دانشگاه صنعتی شریف
رتبه علمی: استادیار _ عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور
رشته تحصیلی: مهندسی مکانیک
تخصص و گرایش:مواد و سازه های هوشمند، سیستم های حرارتی، ارتعاشات
پست الکترونیک: hmid.mousavi@gmail.com