در حال بارگذاری ...
جمعه 28 دی 1403

کاردانی تأسیسات حرارتی مطبوع

  1. مقدمه :

جدول ترم بندی

امروزه بهینه سازی مصرف آب و انرژی، حفاظت از آلودگی محیط زیست و اشتغال از  مهمترین چالش­ های پیش روی جوامع بشری در تمام کشورها بشمار می ­آید و قطعاً کشورهایی می­توانند بر این چالش­ها غلبه کنند که ابتدا دارای برنامه باشند و نیز نیروی کارآمد و توانمندی  تربیت کنند که بتوانند مجری این برنامه شوند. بی­ شک گروه تأسیسات یکی از ارکان اجرای این برنامه­ها بوده و آموزش­های فنی و حرفه ­ای با سطوح عالی در این حوزه می­تواند تربیت تکنسین­ هایی را به دنبال داشته  باشد که علاوه بر اجرای برنامه ­ها باعث کارآفرینی و ایجاد شغل در جامعه نیز گردد.  

پیشرفت ­های انجام گرفته طی سالیان اخیر و پیدایش تکنولوژی­ های جدید، اهمیت بازنگری مستمر در دروس این رشته را دوچندان کرده است.

گستردگی موضوع، بستری مناسب و متنوع جهت ایجاد شغل­های جدید را فراهم نموده و لازم است با برنامه ریزی دقیق امکان به کار گیری نیروهای متعهد و متخصص با شایستگی ­های لازم که بتوانند در قالب شرکت ­های دانش بنیان، استارت آپ ها و گروه­ های کوچک و بزرگ مشغول ارائه خدمات فنی در این بخش شوند را ایجاد کرد.

  1. تعریف :

این برنامه به جهت تربیت کاردان (تکنسین) در رشته تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع و بر پایه نظام آموزش ­های فنی و حرفه ­ای و منطبق بر معیار های آموزش عالی تهیه و تدوین شده است. تکنسین تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع مجری طرح­ ها و نقشه ­هایی است که حاصل آن ایجاد فضایی راحت برای مردم، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی خواهد بود. لذا در بازنگری و تدوین برنامه سعی شده علاوه بر شایستگی­ های تخصصی به شایستگی ­های عمومی که ضمانت اجرای کامل و صحیح برنامه است توجه گردد.

  1. هدف :

آموزش و تربیت تکنسین متخصص و متعهد تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع با معیار های آموزش عالی و استاندارهای جهانی برای تصدی مجموعه ­ای از  مشاغل مورد  نیاز بازار کار است. 

  1. اهمیت و ضرورت:

نیاز عمده و فراگیر شرکت ­ها، صنایع، سازمان­های خصوصی و دولتی به نیروی کارآمد در  این تخصص، و کمبود تکنسین ماهر و تحصیلکرده ضرورت اهمیت طراحی رشته کاردانی تأسیسات را ایجاب می­نماید.

  1. نقش و توانایی فارغ التحصیلان ( به ترتیب اولویت مهارت ­ها و توانمندی ­ها):

توانایی ­های عمومی :

  • حضور در تیم­ های اجرایی و بروز حس همکاری در جهت رسیدن به هدف
  • قدرت تحلیل و بررسی مسئله و حل آن به کمک عوامل اجرایی
  • داشتن تفکر منطقی و خلاق به منظور تصمیم­ گیری و حل مسئله در محیط کار
  • سرپرستی و مدیریت یک تیم اجرایی  

توانایی ­های تخصصی :

  • توانایی اجرای شبکه لوله کشی سیستم ­های تهویه مطبوع
  • توانایی نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری و تعمیر دستگاه­ها و تجهیزات حرارتی و تهویه مطبوع
  • توانایی نقشه خوانی و نقشه کشی تأسیسات حرارتی و تهویه مطبوع ساختمان ­ها و ...
  • توانایی محاسبه میزان بار های حرارتی ساختمان و طراحی سیستم های با آب گرم و هوای گرم و تهویه و تنظیم دفترچه محاسبات سیستم­ های گرمایشی
  • انجام کار با نرم افزار های نقشه کشی و گرفتن خروجی­ های مورد دلخواه از این نرم افزار ها مطابق با نیاز پروژه
  • تهیه و تنظیم دفترچه محاسبات سیستم ­های گرمایشی
  1. مشاغل قابل احراز:
  • لوله کشی تأسیسات حرارتی و تهویه مطبوع
  • نصاب، تعمیرکار و سرویس کار سیستم­ های تأسیسات گرمایشی شامل:

بویلر فولادی، بویلر چدنی ، بویلر چگالشی و بویلر بخار

  • نصاب، تعمیرکار و سرویس­کار مشعل گازوئیلی- مشعل گازی و دوگانه سوز
  • نصاب، تعمیرکار و سرویس­کار تجهیزات حرارتی انواع رادیاتور، انواع فن کویل، پمپ خطی و زمینی،
  • نصاب، تعمیرکار و سرویس­کار دستگاه ­های تهویه مطبوع شامل:

کولر آبی وزنت، هواساز و ایرواشر، انواع کولر های گازی، انواع پکیج ­های برودتی، سیستم ­های VRF، سیستم  های  GHP،  چیلر های تراکمی،  چیلر های جذبی

  • سرویس­کار تأسیسات گرمایشی بخار
  • لوله­ کش، نصاب، تعمیرکار و سرویس­کار موتورخانه حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • تکنسین نگهداری تأسیسات گرمایشی و تهویه مطبوع
  • ناظر پروژه­ های اجرایی در تأسیسات مکانیکی ساختمان
  • نصاب تابلو های برق دستگاه­ های تهویه مطبوع
  • سیم ­کش دستگاه ­های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • نصاب و تعمیرکار سیستم­ های کنترل حرارت مرکزی و تهویه مطبوع
  • نقشه کش پروژه ­های تأسیساتی
  • قابل ذکر است فارغ التحصیلان رشته تأسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع در بخش­های مختلف از جمله جدول زیر به عنوان : 1- کمک مهندس 2- تعمیرکار 3- نصاب 5- تکنسین 6- اپراتور راهبری و نگهداری و ...مشغول به کار می­شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. طول دوره و شکل نظام
  • دانش آموختگان شاخه ­های فنی وحرفه ­ای و کاردانش مرتبط و شاخه­ های نظری  
  • دارا بودن شرایط عمومی
  • حداکثر مدت مجاز تحصیل دوره کاردانی 2 سال است و هر سال تحصیلی مرکب از 2 نیمسال تحصیلی و یک دوره تابستانی است و هر نیمسال شامل 16 هفته آموزش و دو هفته امتحانات پایانی و دوره تابستانی شامل 6 هفته آموزش و یک هفته امتحانات پایان دوره است. دروس  نظری و عملی براساس مقیاس واحد درسی است و هر واحد درس نظری معادل 16 ساعت در نیمسال، هر واحد درس عملی و آزمایشگاهی حداقل معادل 22 ساعت و حداکثر 48 ساعت در نیمسال، هر واحد درس کارگاهی حداقل معادل 48 ساعت و حداکثر 64 ساعت در نیمسال و هر واحد کارآموزی یا کارورزی معادل 120 ساعت در نیمسال می­باشد.

  • ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو
  1. سهم درصد دروس نظری و عملی (برحسب ساعت) به شرح جدول ذیل می­باشد:

 

 

 

  • جدول فوق با احساب اخذ 6 واحد نظری از درس­های تخصصی اختیاری تنظیم شده است.

کارگاه مجهز دانشکده انقلاب اسلامی می تواند کارآرائی لازم را به دانش جویان عزیز  بدهد و آنها را آماده سازد تا در صنایع حرارتی و برودتی کشور عهده دار مسئولیت گردند.

مدیر گروه:

سید حمید موسوی

مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی دانشگاه صنعتی شریف

رتبه علمی: استادیار _ عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور

رشته تحصیلی: مهندسی مکانیک

تخصص و گرایش:مواد و سازه های هوشمند، سیستم های حرارتی، ارتعاشات

پست الکترونیک: hmid.mousavi@gmail.com