در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 27 دی 1403

نشست مشترک مدیران حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش شهر تهران و دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران

به گزارش روابط عمومی، روز شنبه مورخ 98/9/23 نشست مشترک مدیران حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش شهر تهران و دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران در سالن کنفرانس دانشکده فنی انقلاب اسلامی با حضور دکتر کیانی معاونت آموزشی دانشگاه فنی حرفه ای و حجت الاسلام بنیان جوادی مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله) در دانشگاه فنی و حرفه ای، مهندس آذرکیش مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای کاردانش وزارت آموزش و پرورش، سرکارخانم دکتر دری معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، دکتر حسینی مقدم مدیرکل آمایش و گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای و همچنین مهندس جمالی رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود مقدس میهن اسلامیمان و همچنین کلیپ دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز گردید. در ادامه مهندس عبدی ریاست دانشکده فنی انقلاب اسلامی، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین گرامی، به بیان گزارشی کوتاه از موقعیت و ظرفیت دانشکده فنی انقلاب اسلامی و همچنین دانشکده های فنی و حرفه ای استان تهران پرداختند. ایشان با اشاره به وسعت یک و نیم  هکتار در ۲۲ هزار متر مربع فضای آموزشی و ظرفیت ۴500 نفر دانشجو در 29 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی وبهره گیری از ۴۰۰ نفر کادر آموزشی، دانشکده فنی انقلاب اسلامی را از  لحاظ آموزشی در چهار گروه اصلی برق و الکترونیک کامپیوتر ، گروه ساختمان  معماری، گروه فنی مهندسی و مکانیک ، گروه علوم انسانی طبقه بندی کردند .در ادامه، حجت الاسلام بنیان جوادی ، مطالبی را در خصوص حقوق در حل مشکلات آموزش فنی و حرفه ای و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه فنی و حرفه ای بیان نمودند. در ادامه این مراسم، دکتر کیانی، ضمن ارائه گزارشی از آمار شاخص های پذیرش دانشجویان کاردانی بر اساس برنامه ششم توسعه، با مقایسه درصد دانشجویان کاردانی به کل دانشجویان و همینطور، درصد دانشجویان مهارتی به کل دانشجویان و در آموزش و پرورش درصدر دانشجویان هنرستان ها به کل دانشجویان در هر سه شاخص کشور نسبت به شاخص های تثبیت شده در برنامه ششم توسعه عقب هستیم؛ به بیان مواردی پیرامون جذب فارغ التحصیلان هنرستان در شاخه فنی و حرفه ای در مقاطع کاردانی و کارشناسی، پرداختند. ایشان خاطر نشان کردند که با مصوبه شورای سنجش و پذیرش مبنی بر مجوز ورود فارغ التحصیلان هنرستان ها به دوره های کارشناسی و مهندسی، مهمترین عامل در روند عدم توسعه و سیر نزولی و خروج از مهارتی به سایر زیر نظام ها شده است. دکتر آذرکیش، ضمن بیان این نکته که  تربیت تکنسین، ماموریت ذاتی و از عمده فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای محسوب می شود، یکی از دغدغه های جدی ملی در حوزه تربیت تکنسین محسوب می شود. ایشان با تاکید بر ایجاد محرک ها و مشوق ها در هدایت هنرجویان به سمت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، به چالش ها و بیان دلایل گرایش کمتر هنرجویان به آموزش های فنی و حرفه ای پرداختند. ایشان در ادامه، با ارائه گزارشی در خصوص پراکندگی رشته های مختلف تحصلی، به توسعه و استفاده از ظرفیت های مشترک آموزش و تربیت نیروی انسانی، دوره های آموزش مهارتی متوسطه در کار و دانش با برون سپاری در شاخه فنی و حرفه ای، طراحی بستر های لازم فرهنگی و روش اجرای آن، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، تبادل اطلاعات و نقش پذیری و موضوع تربیت تکنسین، مطالبی را ایراد نمودند. دکتر حسینی مقدم طی گزارشی، به بررسی وضعیت پذیرش ورودی دانش آموزان استان و شهر تهران در مراکز و دانشکده های فنی و حرفه در سال جاری پرداختند. ایشان بر اساس آمارکلی که از سوی سازمان سنجش اعلام شده بود، از مجموع کل حدود 255 هزار نفرشرکت کننده، حدود 117 هزار نفر در دانشگاه فنی و حرفه ای و مابقی در سایر مراکز غیر انتفاعی پذیرفته شدند. بر این اساس، خروجی دانش آموزان هنرستانی پایه دوازدهم، حدود 257 هزار نفر بوده که از این تعداد حدود 115 هزار نفر از طریق سازمان سنجش در آزمون کاردانی شرکت کردند که حدود 95 هزار نفر از دانش آموزان هنرستانی  در کنکور شرکت کردند و از این تعداد، 30 هزار نفر ثبت نام شده در ترم مهرماه و حدود 10 هزار نفر ورودی بهمن ماه هستند که با این حساب، 20 درصد کمتر ورودی به دانشگاه فنی و حرفه ای داشتیم. دکتر حسینی مقدم، یکی از مهمترین چالش های اخیر در این حوزه را پذیرش بدون آزمون عنوان نموده و خاطر نشان کردند: بر اساس قانون مجلس و نظام سنجش و پذیرش، 85 درصد رشته ها باید به سمت پذیرش دانشجوی بدون آزمون بروند که این مسئله هنرجویان هنرستان ها را بیشتر به سمت زیر نظام ها خواهد برد.ایشان در پایان هدف از برگزاری این جلسه را ارائه راهکار های مناسب از سوی همکاران و همچنین بررسی علت عدم استقبال دانش آموزان هنرستان از شاخه فنی و حرفه ای بیان داشتند. سپس دکتر جمالی، با اشاره به نقش مهم کارشناس مسئولان مناطق در معرفی و آگاهی هنرجویان از رشته ها و مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای در استان تهران، با ارائه گزارشی از آمار فارغ التحصیلان، به چالش های عدم شناخت و آگاهی دانش آموزان از رشته های و دانشکده های فنی و حرفه ای و همچنین شرکت در کنکور پرداختند. در ادامه این نشست، سرکار خانم دری، با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله در مراکز آموزش عالی شهر تهران، جذب دانش آموز با کیفیت به آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای و کاردانش است خاطر نشان کردند: حلقه مفقوده ما آینده پژوهی درست و واقع بینانه ای است که بازار کار زنده را به دانشگاه مربوط می کند. ایشان با بیان اینکه تنها فضیلت، پرداختن هنرجویان به بازار کار زنده مشخص است، استفاده از ظرفیت های خوب دانشگاهی و آینده پژوهی موثر در رشته های مختلف دانشگاهی، آینده پژوهی مبتنی بر واقعیت و پیوند با صنعت و همچنین آموزش نیروی انسانی و هدایت تحصیلی را بسیار ضروری و با با اهمیت عنوان کردند.

شایان ذکر است که در پایان این نشست، بازدیدی از دومین دوره توانمندسازی مدرسان در رشته مکانیک خودرو با عنوان" موتور خودرو هیبریدی" در کارگاه مکانیک خودرو بعمل آمد. در این بازدید، مدیران آموزش فنی و حرفه ای مناطق 19 گانه شهر تهران نیز حضور داشتند که این دوره آموزشی با استقبال میهمانان فوق صورت گرفت و مقرر گردید دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به همکاری های بیشتر در خصوص آموزش هنرآموزان و انتقال فناوری به هنرستان های کشور اهتمام و تعامل داشته باشند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       روابط عمومی دانشکده فنی انقلاب اسلامی