در حال بارگذاری ...
جمعه 28 دی 1403

جایگاه و رسالت دانشگاه و صنعت در توسعه ملی و ایجاد اشتغال پایدار

سندیکای آسانسور:

در کشورهای توسعه یافته، صنعت‌ و دانشگاه‌ دو نهاد وارداتی‌ هستند که در آن دانشگاه ها به طور عمده به انتقال دانش به دانشجویان می پردازد و صنعت هم در چرخه تولید و اقتصاد مشغول است، یکی‌ نهاد‌ علمی‌ و دیگری‌ نهادی‌ اقتصادی است‌ و در چنین وضعیتی ایجاد ارتباط‌ بین این‌ دو نهاد بسیار پیچیده تر است.بررسی‌ وضعیت‌ صنعتی‌ و تحقیقاتی‌ کشور نشان‌ می‌دهد که‌ رابطه‌ محکمی میان‌ دولت، دانشگاه‌ و صنعت‌ آنطور که‌ باید وجود ندارد یعنی یک اتحاد مثلث محکم مشاهده نمی شود. اگرچه‌ ممکن‌ است‌ دربرخی‌ موارد ارتباط‌ منطقی‌ و مناسبی‌ هم برقرار شده‌ باشد، اما کافی نبوده است. متاسفانه پیوند میان‌ دو بخش‌ دانشگاه‌ و صنعت‌ در کشور ضعیف‌ و ناپایدار است‌ و کمتر محصول‌ تولیدی‌ را در کشور می‌توانیم پیدا کنیم که‌ از فرایند تحقیق‌ و توسعه‌ به‌دست‌ آمده‌ باشد و یا نیروی انسانی حاضر در تولید و ارائه خدمات پس از فروش و سرویس و نگهداری از نیروی های تخصص یافته دانشگاهی باشند. صنعت‌ ما در انتظار افراد مدرک‌دار نیست‌ بلکه‌ نیازمند نیروهای‌ کاربردی‌ متخصص‌ و تحول‌گرا است، متخصصانی که‌ بتوانند ایده بدهند و ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی تبدیل کنند. یقینا یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در کشور این است که فارغ التحصیلان ما به دلیل دوری دانشگاه و صنعت از یکدیگر، مهارت و تجربه کاری لازم را ندارند.

رویدادهای نادر و مشخصی که در خصوص ارتباط دوسویه صنعت و دانشگاه در کشور رقم می خورد بسته به نگاه و تعهد مدیران صنعت و دانشگاه بوده و این موارد اندک را نمی توان به جامعیت این ارتباط مهم تعمیم داد.

براساس باور بر ضرورت ایجاد تعامل و ارتباط دوسویه صنعت و دانشگاه از چند ماه اخیر جلسات متعددی فی مابین دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی تهران با سندیکای ملی صنایع آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته شکل گرفت که موجب زمینه سازی مناسب برای تحقق اهداف نهادینه صنعت و دانشگاه گردد. این فرصت را مغتنم شمرده و در این مجال به معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای و بیان اهداف و رسالت آموزشی این دانشگاه می پردازیمانستیتو تکنولوژی های آموزشی از سال 1344 شمسی در ایران پایه گذاری شد و در سال 1357 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان آموزشکده های فنی و حرفه ای در دفتر امور مدارس عالی وزارت آموزش و پرورش  ادامه حیات داد و توسعه کمی این مراکز تا سال 1390 در سطح کشور به تعداد 163 مرکز افزایش یافت.در سال 1390بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی این مراکز تحت عنوان "دانشگاه فنی و حرفه ای" به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محلق شد و امروزه بعنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در کشور با پذیرش دانشجو از هنرستان های آموزش و پرورش و صرفا در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به امر تربیت تکنسین فنی، ماهر و کارآمد تلاش می نماید.

دانشگاه فنی و حرفه ای در حال حاضر 183 دانشکده/آموزشکده با بیش از 200 هزار دانشجو در همه مراکز استانی و شهرستانهای تابعه دانشجو دارد.دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی واقع در منطقه 18 تهران، دارای 36 رشته در گروه های آموزشی علوم مهندسی، برق، کامپیوتر، هنر، معماری و ساختمان برای مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با بیش از 4700 دانشجو از اقصی نقاط کشور دارد که با کارگاهها و آزمایشگاههای تخصصی در تحقق اهداف عالیه نظام آموزش عالی در حوزه فنی و حرفه ای به مهارت آموزش می پردازد.

این دانشکده از مهرماه سال جاری نسبت به پذیرش دانشجو در رشته "تعمیر و نگهداری آسانسور و پله برقی" اقدام نموده که پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری و از بین هنرجویان هنرستان های وزارت آموزش و پرورش در رشته آسانسور می باشد. این هنرجویان با کسب دانش و مهارت 3 ساله هنرستان می توانند با حضور در دانشکده به مدت 2 سال موفق به کسب مدرک کاردانی و در صورت نیاز 2 سال دیگر برای کارشناسی ناپیوسته تلاش نموده و به کسب دانش و مهارت بپردازند.

 خوشبختانه نگاه واقع بینانه هیات مدیره محترم سندیکا به دانشگاه فنی و حرفه ای بعنوان تولید کننده نیروی انسانی ماهر و کارآمد در چرخه تولید و اقتصاد، موجب تحقق ارتباط و تعامل دوسویه گردید و پس از چند ماه جلسات کارشناسی و نشست های مشترک منجر به انعقاد توافق نامه همکاری فی مابین دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی و سندیکای ملی صنایع آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته گردید که در آن اهداف مشترک تبیین و در حال بسترسازی برای عملیاتی و اجرایی شدن می باشد. دانشگاه این حرکت کم نظیر صنعت را ارزشمند و مغتنم دانسته و با تمام توان نسبت به تحقق اهداف دوسویه تلاش خواهد نمود.

هیات مدیره محترم سندیکا و شرکت های محترم همکار ضمن بازدید های دوره ای از دانشکده و بررسی فضاهای کالبدی نسبت به موارد ذیل همکاری صمیمانه ای را به اشتراک گذاشته است که جای بسی تشکر و قدردانی دارد.

  • برگزاری دوره های مشترک آموزش های تخصصی و استاندارد برای فراگیران صنعت و جامعه
  • مشارکت در تجهیز و راه اندازی کارگاه های تخصصی رشته تعمیر و نگهداری آسانسور و پله برقی در راستای "طرح برند ملی دانشگاه فنی و حرفه ای"  که صاحبان صنایع و حرف در قالب شخصیت های حقیقی و حقوقی برای تجهیز کامل و یا بخشی از کارگاهها و آزمایشگاههای تخصصی اقدام می نمایند و برند تولیدی خود را به دانشجویان حوزه تخصصی معرفی می نمایند و دانشگاه نیز تجهیزات اهدایی شرکت را با نصب تابلو معرفی برند شرکت در کارگاه تخصصی نصب می نماید تا ضمن حمایت از تولید داخل، محصولات ساخت ایران را به دانشجویان معرفی نموده که در نتیجه، آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاه با فناوری های موجود در برند های داخلی به توسعه روزافزون محصولات و گسترش آن در سطح کشور می انجامد.
  • برگزاری سمینارها، کارگاه های تخصصی و همایش های ملی در حوزه تحخصصی آساسنور و پله برقی
  • تامین و معرفی اساتید خبره صنعت جهت مشارکت در تدریس و آموزش مباحث مهارتی
  • مشارکت در بازنگری سرفصل های درسی رشته با حضور صاحبان حرف و صنایع
  • همکاری در پذیرش دوره فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنایع آسانسور و خدمات وابسته
  • همکاری در پذیرش دانشجویان رشته آسانسور برای گذراندن دوره کارآموزی در صنایع مربوطه
  • ایجاد میز صنعت در دانشکده برای ارتباط نزدیک با دانشجویان و اساتید مربوطه
  • همکاری و مشارکت صاحبان صنعت با اعضای هیات علمی دانشگاه برای تدوین کتاب های علمی مهارتی در حوزه تخصصی آسانسور جهت چاپ و تکثیر در انتشارات دانشگاه فنی و حرفه ای برای استفاده دانشجویان.

این تعامل و رویداد مهم برای جامعه صنعت و دانشگاه یک نمونه فاخر و ماندگار خواهد بود که با حضور و مشارکت طرفین، ظرفیت بی نظیری برای هم افزایی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت شکل می گیرد.

با توجه به گستره کشوری دانشگاه فنی و حرفه ای این پیشنهاد به سندیکای ملی داده شده است که پذیرش دانشجو در رشته آسانسور برای مراکز استانی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور محقق گردد و حضور تکنسین های ماهر و کارآمد برای ارائه خدمات شایسته به مصرف کنندگان و سرویس گیرندگان خدمات ارائه گردد.

امید است با استعانت از خداوند متعال این گونه همکاری ها توسعه یافته و بجای مثال زدن نمونه های موفق جهانی نظیر سیستم آموزشی دوآل آلمان، نمونه های بومی شده داخلی محقق گردد و توسعه کشور عزیزمان بواسطه تعامل و نگاه ملی گرایانه مدیران صنعت و دانشگاه محقق گردد.

رسانه‌های‌ گروهی‌ نیز باید درجهت‌ ارتقای‌ سطح‌ آگاهی‌ و فرهنگ‌ عمومی‌ در زمینه‌ جایگاه‌ و رسالت‌ دانشگاه‌ و صنعت‌ در توسعه‌ ملی و ایجاد اشتغال پایدار ایفای نقش نمایند.

چاپ شده در نشریه اکترونیک سندیکای صنایع آسانسور و پله بر قی ایران، شماره دوم بهمن 1399 ص 30/به قلم: مهندس اردشیر عبدی، ریاست دانشکده فنی انقلاب اسلامی   مشاهده در فایل ضمیمه

                                                                        ​روابط عمومی دانشکده فنی انقلاب اسلامی