در حال بارگذاری ...
شنبه 29 دی 1403

کاردانی معماری

.


سر فصل دروس


برنامه ترم بندی پیشنهادی


درباره رشته

آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان مولد اشتغال نقش مؤثری در توسعه پایدار کشورها دارد. به تاکید سازمان یونسکو یکی از

عوامل مهم دستیابی به توسعه، توجه به آموزش های فنی و حرفه ای می‌باشد. در سندهای بالادستی نیز با توجه به امر توسعه و

جامعه ای برخوردار از دانش پیشرفته و مبتنی بر سهم برتر منابع انسانی و نیز به منظور رسیدن به اشتغال مولد، به توسعه آموزش

های فنی و حرفه ای توجه خاصی شده است.

در برنامه های درسی کاردانی فنی و حرفه ای علاوه بر اصول دین محوری، تقویت هویت ملی، اعتبار نقش یادگیرنده، اعتبار نقش

مرجعیت معلم، اعتبار نقش پایهای خانواده، جامعیت، توجه به تفاوتهای فردی، تعادل، یادگیری مادامالعمر، جلب مشارکت و تعامل، یکپارچگی و فراگیری، اصول تنوع بخشی آموزشها، انعطاف پذیری، آموزش بر اساس نیاز بازار کار، اخلاق حرفه ای، توسعه پایدار و کاهش فقر و تولید ثروت، شکل گیری تدریجی هویت حرفه ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

در توسعه پایدار، انسان محور توسعه و عامل تاثیرگذار آموزش و تربیت فنی و حرفه ای است. به عبارت دیگر توسعه آموزشهای

فنی و حرفه ای موجب توانمندی، کارآیی، و افزایش سرمایه انسانی می‌شود ــ که این نیز موجب توسعه پایدار سیاسی، اقتصادی،

اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌گردد. توسعه پایدار نیز متقابلا موجب توسعه آموزش های فنی و حرفه ای خواهد شد، که از دستاوردهای مهم آن گسترش آموزش های فنی و حرفه ای، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی، پیشرفت صنعتی، افزایش درآمد سرانه، افزایش رضایت مندی و توانمندیهای فردی، اشتغال مفید و ... است.

نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه پایدار، گسترش آموزش های شایستگی محور و کیفیت بخشی به آموزش های فنی

و حرفه ای از طریق ارتقا دانش، مهارت و بینش دانشجویان است؛ که موجبات اصلاح هرم شغلی نیروی کار و ارتقاء توانمندیهای

سرمایه های انسانی، متناسب با فرصتهای شغلی حوزه های فنی و حرفه ای، کارآفرینی نیروهای انسانی برای کمک به رشد اقتصادی

و اشتغال و پاسخگویی به نیازهای صنایع و حرف، در سطوح شغلی تکنسینی می‌شود. لذا دوره های آموزشی کاردانی پیوسته معماری در ادامه و با پیوستگی محتوایی دوره متوسطه هنرستان، طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

این برنامه بر اساس چارچوب اصلی آموزش های کاردانی فنی و حرفه ای طراحی و تدوین شده است. کاردان سطح شغلی مشخصی

است که بین مشاغل سطوح کارگری و مهندسی قراردارد و سطح درک، قدرت استدلال، اطلاعات، دانش و میزان مهارت مشخصی

را به منصه ظهور می رساند.

الف- هدف کلی

تربیت کاردان ماهر به منظور گسترش دانش کار، شکوفایی استعدادها و توسعه سرمایه انسانی کشوراز طریق توانمندسازی افراد برای تصدی مجموعه ای از مشاغل مورد نیاز بازار کار و مرتبط با رشته تحصیلی فراگیران و کم کردن فاصله بین دانش‌آموخته این رشته، با نیازهای بازار کار از جمله مهمترین اهداف کلی این برنامه است. همچنین غنی سازی، بومی سازی و ارزش مداری، به روز

رسانی، چند مهارتی کردن آموزشها و ارتقا شایستگی های غیرفنی و عمومی از اهداف کلی این برنامه است.

ب- هدف جزیی

هدف دوره کاردانی پیوسته رشته معماری، آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد، ماهر، با اخلاق حرفه ای برای تامین نیاز بازار

کار و اصلاح هرم شغلی در جامعه است، که پس از گذراندن این دوره ، توانایی لازم را برای احراز مشاغلی در زمینه معماری در سطح میانی را خواهد داشت و حلقه ارتباطی بین مهندس معمار، افراد کم تخصص و کارگران ماهر بوده و به عنوان فردی مطلع و

آگاه در رشته معماری، خواهد بود.

اهمیت و ضرورت

چالش پیش روی قرن بیست و یکم و جهانی شدن، قرن دانش، اطلاعات و ارتباطات، که باعث تغییرات سریع فناوری، ایجاد جامعه

دانش بنیان و توجه به توسعه پایدار، کاهش فقر و پیچیدگیهای روز افزون محیط کار شده، نیاز به الگو (پارادایم) توسعه مبتنی بر

منابع انسانی کارآمد را آشکار ساخته است؛ الگوهایی که ضمن تربیت دانش آموختگان کارآفرین دارای مهارت و متخلق به اخلاق

حرفه ای بتواند به وسیله توانمندی و شایستگی آنان، فاصله نیاز بازارکار با آموزش ها را در جامعه اسلامی کم کند .

وجود افرادی که بتوانند طرحهای مهندسین معمار را در زمینه های ارائه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح، به فاز 2 (ترسیم نقشه های معماری و اجرایی) و در فاز 3 وی را یاری نمایند و در انجام همه امور وابسته به معماری حلقه واسط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و کارگران ماهر همکاری باشند، نیز ترمیم هرم شغلی رشته معماری، ضرورت و اهمیت این دوره را به طور کامل مشخص و محرز می نماید.