در حال بارگذاری ...
شنبه 29 دی 1403

کارشناسی پیوسته معماری

.

سرفصل دروس


جدول ترم بندی پیشنهادی


درباره رشته

با توجه به نیاز دانشگاه و جامعه، این برنامه جهت کم کردن فاصله فارغ‌التحصیلان و بازار کار و تربیت مهندس معمار برای

اشتغال و کارآفرینی در مسئولیتهای فنی و حرفه ای در سطح پنج «قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و

مهارتی» تهیه شده است.

بنا بر نتایج تحقیقات ملی و بین‌المللی، توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای موجب توانمندی، کارایی و تولید ثروت ملی می‌شود؛

که در توسعه پایدار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مؤثر واقع می‌گردد. از دستاوردهای مهم گسترش این

آموزشها، رشد سرانه تولید ناخالص ملی، پیشرفت صنعتی، افزایش درآمد سرانه، افزایش رضایت مندی فردی و اجتماعی و

توانمندیهای فردی، اشتغال مولد مفید، بسط اخلاق حرفه ای و ... است.

تعریف و هدف

رشته مهندسی معماری، علاوه بردانش تولید، نقد و بررسی آثار معماری، آموزش مهارت و ایجاد بینش، در راستای توانمندسازی

سرمایه‌های انسانی متناسب با فرصتهای شغلی حوزه های متفاوت معماری با رویکرد آموزشهای فنی و حرفه‌ای را فراهم می‌سازد.

مهندس معمار، فردی است که دانش، بینش و مهارتهای لازم را در زمینه های طراحی، فناوری و فن ساختمان‌سازی با اشراف بر پایداری محیط زیست و انرژیهای نوین را با کارایی و قدرت ساخت و تولید و با تأکید بر کار عملی و کارگاهی داشته باشد.

هدف این دوره، تربیت مهندس عملکرد محور در رشته معماری است، که بر اساس نظام آموزش عالی فنی و حرفه ای وزارت

علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تدوین شده است.

اهمیت و ضرورت

چالش پیش روی قرن بیست و یکم و جهانی شدن، قرن دانش، اطلاعات و ارتباطات، که باعث تغییرات سریع فناوری، ایجاد

جامعه دانش‌بنیان و توجه به توسعه پایدار، کاهش فقر و پیچیدگی‌های روزافزون محیط کار شده، نیاز به الگو (پارادایم) توسعه

مبتنی بر منابع انسانی کارآمد را آشکار ساخته است؛ الگوهایی که ضمن تربیت دانش‌آموختگان کارآفرین دارای مهارت و متخلق

به اخلاق اسلامی بتواند به وسیله توانمندی و شایستگی آنان، فاصله نیاز بازار کار با آموزشها را در جامعه اسلامی کم کند. به تائید سازمانهای بین‌المللی، مانند یونسکو، یکی از عوامل مهم دستیابی به توسعه متوازن و پایدار و رسیدن به اشتغال مولد، توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای است.

بدیهی است سوق دادن آموزش معماری به سمت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیازهای واقعی و فناورانه روزآمد، مصالح جامعه

و آشنا کردن دانشجویان با فرهنگ بومی و اقلیمی در معماری جامعه ایرانی - اسلامی، به اهداف فوق کمک مؤثری می‌نماید.